OCAK / JANUARY-2013
ZDENKO PUHIN
Hırvat karikatürist / Croatian Cartoonist - by Aziz YAVUZDOGAN




 








• Karikatür sizce nedir? Kısaca bir tanımlama yapabilir misiniz?
İlk karikatürümün yayımlanmasının üzerinden 45 yıl geçti. Karikatürün, hayatımda gerçekten büyük etkisi oldu. Uzun yıllardır da Hırvat Karikatürcüler Derneği yönetiminde çalışıyorum. Karikatür, insanın karakterini, aptallığını, komik yanlarını, toplumun sosyal ilişkilerini  siyasi kararları vs. yansıtan iyi bir araçtır...

• Karikatürleriniz yaşadığınız ülkede gereken ilgiyi buluyor mu? Mutlu musunuz?
Bugünkü durumdan hiç memnun değilim. Çünkü Hırvat karikatürcüler için şartlar 20 yıl önce daha iyiydi. Karikatürlerimizi gazete ve dergilerde yayımlatabilmemiz daha olanaklıydı. Günümüzde sadece dört günlük gazetede bu imkan var. Ve bunun dışında bazı küçük yerel gazeteler ve haftalık dergilerde yer almak mümkün...

• Karikatür çizerken yalnız kalmayı mı tercih edersiniz?
Derneğimizin üyeleri sık sık karikatür çalıştaylarına ve etkinliklere katılıyorlar. Fakat ben bu konuda pek rahat hissetmiyorum kendimi. Odamda, masamda sessizlik içinde çizmeyi tercih ediyorum...

• Karikatür çizdiğiniz için başınızın belaya girdiği oldu mu? Böyle bir poblem yaşadıysanız lütfen kısaca anlatın.
Hayır. Ben her zaman çok uzaklara gitmeden düşünmeyi denedim.

• Ülkenizdeki mizah anlayışı ile dünyadaki mizah anlayışı arasında ne gibi evrensel benzerlikler var?
Hemen tüm dünya karikatürcülerinin ortak hedefi aynıdır. Toplamdaki işsizlik, polikita, teknoloji vb. anormallikler, üzerine benzer sorunlar var. Belki yalnızca bu sorunlara yaklaşımlarda ki ufak farklılıklar olabilir. Küba ve Polonya gibi bazı ülkelerde mizahın, toplumsal sorunlardan ziyade daha çok şakaya odaklı olduğu gözlemleniyor.

• Sizce karikatürün uluslararası kültür farklılıklarını birleştirici bir gücü var mıdır?
Kesinlikle evet! Başkalarının aldatmacaya yönelik yanlış yönlendirmelerini ortaya koymak, toplumlara doğru konuda yol göstermek için iyi bir yöntem, karikatür. Ama konuya dikkat çekerken yine de bilinçli olmakta yarar var çünkü istenmeyen sonuçlar doğabilir.

• Karikatürcünün çizgileriyle, dünya barışına ve tüm dünya haklarının kardeşliğine katkı sağladığına ya da böyle bir amacı olması gerektiğine inanıyor musunuz?
Tabi ki çizerler bir biçimde dünya barışına katkıda bulunmalıdır. Günlük siyasi karikatürler kamuoyu üzerinde etki yaratır. Fakat karikatürcü de bir insandır ve yaptığı işte mutlaka bir hatası olabilir. Çizdiği bir konu, bir başkasının kişisel haklarını rahatsız edebilir. Neyse ki bunu bilinçli, kasti olarak yapan bir meslektaşımı görmedim...

• Uluslararası karikatür yarışmaları hakkında olumlu ya da olumsuz görüşleriniz nelerdir?
Yani, yarışmalar öncelikle diğer ülke çizerlerinin eserlerini görebilmek için iyi bir fırsat. Ve aynı zamanda, ülkelerinde gazete ve dergilerde çalışmalarını yayımlatamayan sanatçılar için de büyük bir imkan sağlıyor. Bu şekilde kendilerini bu tür yarışma etkinliklerinde ifade edebiliyorlar. Sonra, eserlerinin kataloglarda yer alması, sanatçıyı motive ediyor ve uzun ömürlü kılıyor.

• Eğer bir başka karikatürcü gözüyle çizmeniz gerekirse, kendinizi hangi komik yanlarınızla ifade ederdiniz?
Özeleştiri yapabileceğim yanlarımı, kusurlarımı veya bazı yetersizliklerimi bir meslektaşımın gözünden görmek sanırım iyi olur. Bazı portre karikatürcüsü arkadaşlarım, portremi çizdiklerinde karakteristik özelliklerimi iyi vurguladılar ve benim için sürpriz olmadı. Özellikle burnumu abartılı çizdiklerini düşünürsek, gülmekten kendimi alamıyorum...

• FENAMİZAH hakkında bir kaç cümleyle düşünceleriniz?
FENAMİZAH hoş bir uluslararası mizah dergisi. Yazılar ve karikatürler arasında iyi bir denge sağlıyor. Etkinlikler ve sanatçı tanıtımları hakkında bir dizi bilgi ediniyoruz. Çeşitli ülkelerdeki çizerlerin eserlerinin olması dergiye özel bir değer katıyor. Bence bu çok önemli. İki yıldan beridir yayımını sürdürmesi de uzun vadeli bir ömrü olacağının göstergesi ve sevindirici...
• What does a cartoon mean for you? What do you think about cartoon?
I published my first cartoon 45 years ago and I can really say that the cartoon has had a great impact on my life. In addition to drawing there is also my long-term work in the Croatian Cartoonist Association. The cartoon gives the author a great opportunity to speak of human stupidity, an individual’s character, political decisions, relations in the society etc. in a funny way.

• Does your country appreciate your cartoons? Do you feel satisfied with the interest towards your cartoons?
Twenty years ago the situation for cartoonists in Croatia was much better. There were many more newspapers and magazines which published cartoons. Today there are only four newspapers publishing cartoons daily and other cartoonists manage by publishing weekly or occasionally in some local newspapers. Obviously I'm not very happy about the present situation.

• Do you prefer to draw your cartoons in private or do you draw anywhere?
Members of the Croatian Cartoonist Association often draw visitors' cartoons or have a “cartoon school” at their exhibits. I have always been sorry for not being a cartoonist for public shows. I prefer working in the silence of my room, on my desk.

• Have you experienced any trouble because of your cartoons? What happened?
No. In my cartoons I have always tried to say what I think, without going “too far”.

• What humoristic similarities and differences are there between your country and other countries?
All over the world cartoonists have the same goal and that is to get even with anomalies in the society. And those anomalies can be local (election, unemployment etc.) or they can be common (hunger, ecology, advanced technology etc.) There are differences in the approach of the realization of ideas. In some countries there is much more focus on the drawing (Poland, Cuba), and here, cartoonists pay more attention to the idea that is to the joke.

• Do you think cartoons  help to bond  the cultural differences among countries?
Absolutely! It is great to get others introduced with customs and even deceptions of your community, but it is also great to show them the way that other people from all over the world see them, although being too critical in this situation can sometimes have unwished consequences so people must be careful and deliberate.

• Do you think a cartoonist must contribute to world peace with his/her art?
Of course, cartoonists should contribute to world peace in their way. Engaged, daily political cartoon can most certainly have an impact on public opinion. But cartoonists are also just human and can sometimes make a mistake and offend others. Luckily I have never seen a colleague doing it on purpose.

• What do you think about the international cartoon contests? Please indicate your reasons.
That is primarily an opportunity to see works of your colleagues from other countries, and a great opportunity for the authors who do not have enough opportunities to publish their work in newspapers as well as for those authors who are more prone to festival, timeless cartoon as opposed to daily political. Catalogues which remain after those festivals provide the authors and their works much longer life that the one they have in the daily press.
• If you had to draw yourself from another cartoonist’s point of view, what humorous details would you add to the cartoon?
I think I’m self-critical enough to see most of my “flaws” or characteristic that my colleagues would see and highlight (but probably each of us thinks that). Some of my portrait cartoonist friends made my cartoon and they did not surprise me with anything. Although I think they overdid it with my nose … ha, ha …

• Please write your thoughts and comments about FENAMİZAH magazine in few words.
FENAMİZAH is a welcome international humour magazine. There is a good balance between text and cartoons, and it provides a range of information on authors and festivals. The publication of cartoons drawn by authors from various countries gives it a special value and I’m happy that there have been 23 issues in less than two years, indicating that this is a serious, long-term project.
GERİ DÖN / BACK
KİMDİR?: 1946 Zagreb doğumlu. Karikatürdeki mesleki kariyeri 1968 yılında başladı. İlk karikatürü "Vecernji" gazetesinde yayımlandı.  O günden beri eski Yugoslavya ve bugün yaşadığı Hırvatistan'da çeşitli yayınlar ve günlük gazetelerde çiziyor. Eserleri ABD, Japonya ve Almanya gibi bir çok ülkelerde yayımlandı. Yıllarca başkanlığını yaptığı Hırvat Karikatürist Derneği'nde şimdi dernek sekreteri olarak görev yapıyor. Türkiye'deki uluslararası Nasreddin Hoca Karikatür Yarışması dahil bir çok karikatür yarışmasında jüri üyeliği yaptı..

Who is it?: Zdenko Puhin was born in Zagreb in 1946. His cartoon career started in 1968 when he published his first cartoon in daily newspaper Vecernji list. He has been working for daily newspapers and cartoon publications in Croatia and ex-Yugoslavia ever since. He has published his cartoons in most of the major newspapers in the country, as well as in the USA, Japan and Germany. Member of the jury in Zagreb, Skopje (Macedonia), Nasreddin Hoca (Turkey). He had individual cartoon exhibitions in Zagreb (1984, 1991), Koprivnica (1988, 1993) and Bjelovar (1993). He is a member of the Croatian Cartoonist Association, the former president of the Association and now its secretary for many years.